Adalet ve Suç Laboratuvarı’ndan cezaevindeki çocuklarla ilgili araştırma
Kısa adı ASLAB olan Adalet ve Hata Laboratuvarı, Eylül 2023’te İstanbul Kültür Üniversitesi’nde çalışmalarına başlamış ve yaptığı çalışmalarla “yargılanan çocuklar” ve “cezaevinde tutulan çocuklar” konularını araştırma konusu olarak gündeme getirmiştir. kümeler. Çocuklarda suç tekrarına neden olan risklerin belirlenmesine yönelik çalışmalar yürüttüklerini belirten ASLAB Kurucu Direktörü ve Kültür Üniversitesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Ayhan Erbay, ilk kez suça sürüklenen 12-15 yaş grubundaki çocukların, riskli davranışlar sergileyen, internet kafelerde vakit geçiren akranlarının olması durumunda yeniden suça sürüklenme ihtimalinin yüksek olduğunu kaydetti. ve okulu bırak.
Tüm dünyada kutlanan 20 Kasım Dünya Çocuk Hakları Günü’nde madalyonun diğer yüzü suça sürüklenen çocuklardır. Adalet Bakanlığı İsimli Sicil İstatistikleri Genel Müdürlüğü Ceza İnfaz Kurumu İstatistikleri Kasım 2023 verilerine göre, ceza infaz kurumlarına hükümlü olarak girmek üzere kayıt yaptıran ve o tarihte 12-17 yaş grubunda bulunan hükümlü ve hükümlülerin sayısı ceza infaz kurumlarına girenlerin sayısı 18 yaş altı olup 722, aynı yaş grubunda ise 1.815 mahkûm bulunmaktadır. Bir çocuk var.
Kurucu direktörlüğü İKÜ Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Ayhan Erbay liderliğinde psikoloji ve hukuk eğitimi alan 114 öğrenciyle çalışmalarına başlayan Dr. İKÜ ASLAB, yargılanan çocuklar ve cezaevinde bulunan çocuklar başlıklı iki alt proje grubunda çocukları suç davranışına yönlendiren risk faktörlerini inceledi. Doç. Dr. Erbay, çocuklar ve hatalar teması kapsamında laboratuvarın çalışma süreçlerini şöyle özetledi:
“Çocuklardan oluşan deneme grubunda cinsiyete, suç türüne ve yaş grubuna göre değişen risklerin olup olmadığına odaklanacağız. Aynı zamanda çocukları suç işlemekten alıkoyabilecek koruyucu faktörlerin nedenlerini bulmaya çalışacağız. Davranışlar işe yaramıyor. Öte yandan Türk Ceza Kanunu’ndaki çocukların ceza sorumluluğu tanımı psikososyal gelişim açısından da doğrudur.” “Bir tanımı olup olmadığını test edeceğiz. Son olarak bu alt çalışma grubumuzda, çocukların suçlu davranışlarının suç mahalline (okul, park, alışveriş merkezi vb.) ve suçun işlendiği yere göre nasıl değiştiğini tespit etmeye çalışacağız. Sıcak suç noktaları bölge bazında çocuklara yöneliktir.”
Doç. “Cezaevindeki Çocuklar” başlıklı alt çalışma grubunda cezaevinin çocuklar üzerindeki psikolojik etkilerine odaklanacaklarını kaydeden Prof. Dr. Ayhan Erbay, tahliye sonrasında bu durumun değişip değişmediğini analiz edeceklerini, çocuklara yönelik alternatif yaptırımların nasıl şekillendirilmesi gerektiğine ve iyi uygulama örneklerine odaklanacaklarını söyledi.
ÇOCUKLARI TEKRARLANAN KÖTÜ DAVRANIŞLARDAN KORUNMAK İÇİN ÖNERİLER
Doç. Dr. Ayhan Erbay, çocuklarda suç tekrarına neden olan risklerin belirlenmesinin de çalışmalarda değerli olduğuna dikkat çekti. Doç. Erbay, ilk kez suça sürüklenen 12-15 yaş grubundaki çocukların, riskli davranışlar sergileyen, internet kafelerde vakit geçiren akranları varsa, tekrar suça sürüklenme olasılıklarının yüksek olduğunu kaydetti. Okulu bırakmak.
Doç. Prof., 15 yaş altı çocukların sorunlarla karşılaştıklarında genellikle ailelerinden, 15 yaş üstü çocukların ise arkadaşlarından yardım aradıklarını belirtti. Dr. Erbay, çocukların tekrarlanan suçlardan korunması için ailelere önerilerini şöyle sıraladı.
“Aileler çocuklarının sosyal medya hesaplarında kimlerle iletişim halinde olduğunu bilmeli. Mümkünse bu çocukları evlerine davet ederek tanımaya çalışmalılar. Eğer arkadaşları hakkında olumsuz bir izlenimleri varsa bu durumlarını açıklamalılar. Çocukların dışarıda kalma süreleri, gidebilecekleri mahalleler, katılabilecekleri aktiviteler ve her an ulaşılabilir olmaları dikkate alınarak ebeveynlerin çocukla bir anlaşmaya varmaları gerekmektedir.
ÇOCUKLAR TEKNOLOJİYE EVDEN ERİŞİM SAĞLAMALI
Doç. Ailelerin, çocuklarda ani davranış değişiklikleri, dünya görüşünün asılsız ve hızlı değişmesi, harcama alışkanlıklarının mantık dışı nedenlerle hızla artması gibi göstergeleri takip etmesi gerektiğine dikkat çeken Prof. Dr. Ayhan Erbay, çocukların sadece sorunlarına değil, ideallerine, hayallerine ve isteklerine de odaklanmaları gerektiğinin altını çizdi. Doç. Çocukların teknoloji ve internet erişiminin ev ortamında sağlanması gerektiğini belirten Prof. Dr. Erbay, evdeki internet bağlantısının aile filtrelerine sahip olması için gerekli düzenlemelerin yapılması gerektiğini söyledi.
EĞİTİMDE İDEAL ÖĞRENCİNİN TANIMI YENİDEN YAPILMALIDIR
Çocuklarda suç tekrarına neden olan risklerin belirlenmesinde ve kontrolünde okulun rolüne dikkat çeken Doç. Dr. Ayhan Erbay, bilinen okul, ideal öğrenci ve öğretmenlik tanımlarının değişmesi gerektiğine dikkat çekerek, şöyle konuştu:
“Okulların çocukların kendilerini güvende hissedecekleri yaşam alanlarına dönüştürülmesi önemli. Bir diğer önemli faktör de öğretmenlerin çocukları kuralsız, önyargısız kabul etmeleri ve gelişimlerine saygı duymaları. Çocuğu cezalandırmak ve uymadığı gerekçesiyle okuldan uzaklaştırmak yerine. okul kurallarına uymalı, başarabileceği küçük sorumluluklar verilmelidir. İdeal öğrenci tanımı da burada önemli bir unsurdur. İyi huylu, çalışkan, itaatkar, düzenli vb. gibi tanımlar yapılmalıdır. değiştirilmeli ve çocuğa özel bir yaklaşım benimsenmelidir.”